Suplementy diety­čĺŐ­čĺŐ­čĺŐ- hit czy kit?­čĄö­čĄö­čĄö

Na rynku dost─Öpne s─ů setki jak nie tysi─ůce przer├│┼╝nych suplement├│w diety, kt├│re maja rzekomo podnie┼Ť─ç nasz─ů wydolno┼Ť─ç­čĆő´ŞĆÔÇŹÔÖé´ŞĆ, zbudowa─ç mi─Ö┼Ťnie­č嬭čĺ¬, spali─ç t┼éuszcz. Ale czy one rzeczywi┼Ťcie dzia┼éaj─ů czy jest to tylko marketing i efekt placebo?­čĄö A jakie jest wasze zdanie na ten temat?­čĄö

Australijski Instytut Sportu, na podstawie gruntownej i krytycznej analizy bada┼ä naukowych, opracowa┼é program suplementacji os├│b uprawiaj─ůcych sport wyczynowo, w kt├│rym wydzielono 4 grupy suplement├│w:

Ô×í´ŞĆgrupa A ÔÇô od┼╝ywki i substancje szczeg├│lnie polecane sportowcom, gdy┼╝ podczas wysi┼éku wykazuj─ů dzia┼éanie wspomagaj─ůce. Do grupy tej nale┼╝─ů napoje oraz ┼╝ele i batony dla sportowcow, posi┼éki w formie p┼éynnej, preparaty mineralno-witaminowe, wit.antyoksydacyjne: E i C, wap┼ä, ┼╝elazo, kofeina, kreatyna, dwuw─Öglan lub cytrynian oraz witamina D.

Ô×í´ŞĆgrupa B ÔÇô suplementy polecane sportowcom, cho─ç wymagaj─ů dalszych bada┼ä, gdy┼╝ dotychczasowe wyniki nie dostarczaj─ů wystarczaj─ůcych dowod├│w na ich skuteczno┼Ť─ç. Do grupy tej nale┼╝─ů: glutamina, glukozamina, HMB (├č-hydroksyma┼Ťlan), ├č-alanina, siara, probiotyki, ryboza, melatonina

Ô×í´ŞĆgrupa C ÔÇô suplementy, co do kt├│rych istniej─ů powa┼╝ne przes┼éanki naukowe, ┼╝e ich przyjmowanie nie przynosi sportowcom korzy┼Ťci. Do grupy tej nale┼╝─ů: aminokwasy rozga┼é─Özione, karnityna, pikolinian chromu, inozyna, koenzym Q10, tlenek azotu, cytochrom C, -orizanol i kwas ferulowy, pirogronian, tlenek azotu, ZMA (Zn, Mg i B6 chelatowane aminokwasami), Cordyceps (Maczu┼╝nik chi┼äski), Rhodiola Rosea (R├│┼╝eniec gorski), ┼╝e┼äsze┼ä, natlenowana woda


Ô×í´ŞĆgrupa D -suplementy niewskazane, lub wr─Öcz zabronione. Do grupy tej zaliczono androstendion, 19-norandrostendion DHEA, 19-norandrostendiol, ephedra, strychnine, Tribulus terrestris (Buzyganek ziemny) i inne zio┼éowe suplementy maj─ůce wp┼éyw na wzrost wolnego testosteronu we krwi oraz glicerol.

ÔŁîWi─Öc jak wynika z bada┼ä naukowych popularne BCAA nie dzia┼éa, znajduje si─Ö dopiero w grupie C.

ÔťöDla kolarza amatora podstaw─ů jest dobrze ZBILANSOWANA DIETA zawieraj─ůce du┼╝o warzyw i owoc├│w oraz zdrowe t┼éuszcze i chude mi─Öso oraz ryby.­čŹÄ­čŹĆ­čŹÉ­čŹĺ­čŹô­čŹů­čŹŹ­čŹî­čŹŁ­čŹ×­čąö­čąĽ­ččîÂ

ÔťöDla kolarzy polecam stosowanie kreatyny w okresie budowania si┼éy zar├│wno na si┼éowni jak i na rowerze, dobrej jako┼Ťci bia┼éko po wyczerpuj─ůcych treningach oraz suplementacj─Ö magnezu i witaminy D zw┼éaszcza w okresie zimowym. Kofeina tak┼╝e ┼Ťwietnie sprawdza si─Ö przed treningiem aby pobudzi─ç organizm do wyt─Ö┼╝onego wysi┼éku.

ÔťöW kolejnych postach postaram si─Ö przybli┼╝y─ç dzia┼éanie i suplementacje poszczeg├│lnych suplement├│w diety

Pi┼Ťmiennictwo:

https://www.antydoping.pl/suplementy-diety/ Australian Institute of Sport ÔÇô oficjalna strona internetowa ÔÇôhttp://www.ausport.gov.au/ais/ ÔÇô Supplements

141 wy┼Ťwietlenia

┬ę2019 by M┼Ü Cycling. Proudly created with Wix.com